lauantai 21. huhtikuuta 2018

Selätä ”positiivisen ihmisen” huijarisyndrooma


Viime viikolla kirjoitin harjoittamastani positiivisuusmantrasta. Julistin julkisesti, että psyykkaan itseäni joka päivä voimalauseilla ja että se toimii. Mutta näköjään itsensä kannustamisestakin voi tehdä suorittamista ja muodostaa paineita. Olen nimittäin tällä viikolla tuntenut itseni ja elämäni paikoin riittämättömäksi ja huomannut, ettei mikään aihe tunnu enää siltä, että osaisin tai voisin kirjoittaa siitä. Tänään keksin, mistä on kyse. Minusta on tuntunut tekopyhältä ja luvattomalta, että olen kirjoittanut näitä positiivisia asioita, koska en ajattele koko ajan positiivisesti. Perusarvoihini kuuluu, ettei sanota ja luvata ollenkaan, jos ei voi pitää lupaustaan ja toimia sanojensa mukaisesti. Nythän olin suorastaan valehdellut, että olisin aina positiivinen ja että sisäinen puheeni olisi aina kaunista! Klassinen esimerkki huijarisyndroomasta: ”Kohta ne huomaavat, etten oikeasti osaakaan näitä asioita, joista kirjoitan.”

Pahaa mieltä aiheuttavan ajatusmallin huomattuani aloin analysoida tilannetta. Jouduin muistuttamaan itseäni, että on täysin normaalia ja tavallista, että välillä ihmisen mieliala on enemmän tai vähemmän maassa, vaikkei ulkopuolisen silmin mitään pahaa olisikaan tapahtunut. On ok, että minuun mahtuu erilaisia sävyjä. Totta kai pidän positiivisemmasta puolestani enemmän kuin vaisusta puolestani: vaisuna minusta ei ole mitään iloa kenellekään, mutta hyvä draivi päällä minua ei pysäytä mikään ja hyviä asioita tapahtuu. Ihmisen pitää hyväksyä, että ajatusten sävy vaihtelee päivistä ja hetkistä toiseen, eikä tuntea paineita siitä, että ei ole koko aikaa sitä mitä haluaisi olla. Leppoistaminen on minulle muun muassa sitä, että antaa itselleen armoa ja tilaa tuntea myös esimerkiksi pettymystä, surua, kateutta ja draivin puutetta. Voin ohjata mieleni menemään eteenpäin ”tuottavampiin” asioihin vasta, kun olen käsitellyt ajatukset, jotka laskevat mielialaa. Itseään syyllistämällä ei kehity.

Onko siinä siis mitään väärää tai pahaa, että kirjoitan positiivisista ajatuksista, joihin haluan pyrkiä? Ei. Siksi minä niistä kirjoitan, koska olen huomannut niiden auttavan ja tuovan minulle voimaa. Analyysin tulos: Lupa jatkaa kirjoittamista myönnetty!

Seuraavaan kertaan asti hyvää mielen vuoristorataa toivottaen,
Sari


P.S. Nautitaan kevään tulosta!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti